De perfecte lentefoto

Sony ambassadeur Albert Dros geeft tips

Albert Dros is gepassioneerd landschapsfotograaf en tevens Sony ambassadeur. Wij vroegen hem wat voor hem de perfecte lentefoto is en hoe hij deze maakt. Albert vindt lente een aangename tijd om te fotograferen. "Het wordt weer wat warmer, de zon gaat wat later onder en de vogels fluiten er ’s ochtends lekker op los. Als landschapsfotograaf vind ik het mooie aan de lente dat alle bloemetjes weer opkomen. Bij mij om de hoek zie ik de eerste massa’s krokusjes half maart al uitkomen. Een mooi gezicht en voor mij een teken dat de lente er nu echt aankomt."

Om een lentefoto te maken blijft Albert het liefst in eigen land. In tegenstelling tot andere Nederlanders krijgt hij nooit genoeg van de bloemenpracht die in ons land te vinden is. Ook roemt Albert de Nederlandse weersomstandigheden. "In de lente zie je hier veel mooie wolkenluchten, krijg je te maken met storm en als je geluk hebt zie je zelfs regenbogen. Ik vind het altijd weer leuk om de uitdaging aan te gaan om een mooi bloemenveld op de foto te krijgen met spectaculair weer." Naast Nederland is Albert ook fan van Italië in de lente en dan met name Toscane en de Cinque Terre. 

"Een ideale lentefoto geeft je echt dat typische lentegevoel. Dat gebeurt vaak door het gebruik van kleur of kenmerkende aspecten voor de lente. Als landschapsfotograaf denk ik direct aan foto’s met een groothoek waarin veel kleur en bloemen te zien zijn. Dat is een beetje mijn stijl. Ik zie in de lente echter ook vaak prachtige macrofoto’s. Mooi zacht kleurgebruik en complimenterende kleuren zijn hier vaak belangrijk om de kijker dat echte lentegevoel te geven. - Albert Dros.

 
 
 

 

Hoe maak je de perfecte lentefoto? (voorbereiding, het maken van de foto en nabewerking)

Of je nu foto’s maakt met een groothoek-, tele-, of macrolens: de sfeer en het kleurgebruik bij een lentefoto zijn altijd belangrijk. De kijker moet echt een beetje het lentegevoel krijgen. Probeer dus dat bepaalde gevoel te creëren. Dat kan prima tijdens het maken van de foto, maar ook in de nabewerking kan je hier veel invloed op uitoefenen. Bij het maken van landschappen let ik altijd erg op het kleurgebruik, als ik bijvoorbeeld bloemen fotografeer. Ik wil graag dat de kleur van de lucht mooi afsteekt of terugkomt in de kleuren van de bloemen. Bij het maken van macrofoto’s is het belangrijk dat ‘magische’ gevoel te creëren met bijvoorbeeld kleine scherptediepte en de goede combinatie van licht en kleur. In de nabewerking kun je kleuren redelijk goed aanpassen met de ‘Hue sliders’ om ze zo iets beter op elkaar af te stemmen. Ook werkt het gebruik van ‘glow’ effecten vaak goed in lentefoto’s om zo nét wat meer magie aan een foto mee te geven.


Welke technieken gebruik je daarbij?

Ik ben zelf altijd fan van groothoeklenzen en het fotograferen van bloemen. Compositie is hier bij erg belangrijk. Als je dicht op een bloem staat met een groothoeklens en je verschuift je camera een paar centimeter, ziet er de foto er al extreem anders uit. Het is dus belangrijk dat je in eerste instantie geen statief gebruikt en veel aandacht besteedt aan je compositie. Probeer hierbij heel dicht op de bloemen te gaan met de groothoek. Dit zorgt voor een heel intiem effect. Als je de perfecte compositie hebt gevonden, zet je de camera op het statief. Vaak lukt het niet om op deze manier alles perfect in focus te krijgen. Zelfs op diafragma’s als f/14 waarbij je scherpstelt op de voorgrond is de achtergrond nog niet scherp. Dit los ik op met behulp van een techniek die focusstacking heet. Hierbij maak je meerdere foto’s op verschillende scherpstelpunten en voeg je die daarna samen in Photoshop. Op deze manier heb je zowel de bloem op de voorgrond, als de achtergrond scherp. Denk er ook aan dat als je bloemen fotografeert deze bewegen in de wind. Als dit gebeurt is het belangrijk je ISO wat op te krikken. Liever wat ruis dan onscherpe bloemen.

Met welke apparatuur doe je dit? 

Lentefoto’s zijn in principe met elke camera en lens te maken. Wil je echter die mooie wazige achtergrond creëren? Dan heb je een lichtsterke lens nodig. Denk bijvoorbeeld aan een 35mm f/1.4 of een 50mm f/1.8. Ook met telelenzen of natuurlijk een macro lens kan dit prima. Zogenoemde kitlenzen zijn hier minder goed in. Zoals ik al eerder zei: Ik ben zelf groot fan van groothoeklenzen. Een 16-35mm gebruik ik eigenlijk het meest, maar soms ga ik nóg wijder naar 14, 12 of zelfs 10mm. Ik gebruik zelf een Sony A7R mark III met een 12-24mm of 16-35mm objectief voor de meeste van mijn landschapsfoto’s.

Heb je een tip voor iedereen die een mooie lentefoto wil maken?

Wees creatief. Probeer zowel groothoeklenzen als macrolenzen uit. Ga gewoon eens in je tuin (of die van je ouders) verschillende soorten bloemen en bijtjes fotograferen. Experimenteren is altijd leuk, vooral als het goed weer is. Mijn tip is om altijd iets extra’s in een foto te zoeken. Als landschapsfotograaf probeer ik altijd vernieuwend bezig te zijn. Zie je mooie foto’s van anderen op internet en raak je daardoor geïnspireerd? Kopieer ze dan niet één op één, maar gebruik die inspiratie om iets nieuws te bedenken.

Wat moet je vooral niet doen?

De lente brengt veel moois met zich mee in de natuur. Dat is mooi om vast te leggen, maar zorg er wel voor dat je de natuur respecteert. Doe altijd voorzichtig rond planten en dieren. Probeer in het bloemenseizoen niet op de bloemen te staan. Pluk te tulpen ook NIET! (dit zie ik maar al te vaak gebeuren, vooral door toeristen). Dit klinkt voor velen van ons allemaal vrij logisch, maar het is toch altijd een dingetje. Voor de rest: geniet ervan!

De apparatuur van Albert

Camera: Sony A7R mark III 

De Sony A7R mark III body is een veelzijdige en snelle full frame systeemcamera die multifunctioneel is en de hoogste snelheden, resoluties en kwaliteit biedt. Met een 42,2 megapixel CMOS-beeldsensor en BIONZ-X beeldprocessor profiteert u van opnamesnelheden tot wel 10fps, snelle automatische scherpstelling en perfecte AF/AE-tracking functionaliteit. Het geoptimaliseerde Fast Hybrid autofocussysteem maakt namelijk gebruik van maar liefst 399 fasedetectiepunten en 425 contrastdetectiepunten, zodat ook op bewegende onderwerpen moeiteloos gefocust kan worden, zelfs bij slecht of weinig licht. Daarnaast biedt de Sony A7R mark III grote beeldhelderheid met een ISO-gevoeligheid van 100-32000 die uitgebreid kan worden naar 50-102400. Tenslotte zorgt de ingebouwde 5-assige beeldstabilisatie ervoor dat u verzekerd bent van stabiele beelden zonder trillingen en schokken.

De elektronische Tru-Finder zoeker is speciaal voor de Sony A7R III geoptimaliseerd voor nog betere prestaties. Deze zoeker is voorzien van een ZEISS T* coating om spiegelingen tegen te gaan en heeft een vuilafstotende coating op de buitenlens. Natuurlijk kunt u ook gebruikmaken van de liveview op het 3" kantelbaar LCD-beeldscherm. De WhiteMagic-technologie zorgt er hierbij voor dat u ook bij fel zonlicht het scherm kunt bekijken.

De Sony A7R mark III beschikt over de nieuwste Pixel Shift Multi Shooting functie: hierbij verschuift de camerasensor precies één pixel om zo vier verschillende foto's te maken van totaal 169,6 MP aan beeldgegevens. Combineer en verwerk de gemaakte beelden met de Image Edge software om een foto van uitmuntende resolutie en hoogwaardige kleurechtheid te krijgen. Perfect voor architectuur- en kunstfotografie. 

Bekijk de Sony A7R mark III

Sony 12-24mm f/4.0G

Eén van de objectieven die Albert gebruikt is de 12-24mm f/4.0G. Deze compacte 12–24mm ultragroothoekzoomlens biedt een schitterende resolutie van hoek tot hoek bij elk diafragma. De 12-24mm lens is een uitstekende keus voor dynamische landschaps- en architectuurfotografie. Dankzij uitstekende mobiliteit en stille, snelle en precieze automatische scherpstelling is de lens geschikt voor zowel foto- als video. 

De FE 12-24mm f/4.0G zoomlens heeft het grootste bereik van alle full frame lenzen met E-mount en biedt ongekende expressiemogelijkheden voor landschappen, stadsgezichten, architectuur en andere weidse onderwerpen. De geavanceerde ultragroothoekoptiek legt uitgestrekte scènes vast met dynamische perspectieven en uitstekende resolutie en helderheid.

Vier asferische elementen in een innovatief optisch ontwerp elimineren optische aberraties, terwijl een element van Super ED-glas (extra lage verstrooiing) en drie ED-glaselementen op strategische wijze zijn geïmplementeerd om chromatische aberratie tot een minimum te beperken. Dit garandeert een uitstekende resolutie van hoek tot hoek plus scherpte in het hele zoombereik en schitterend contrast.

Bekijk de Sony FE 12-24mm f/4.0G

Sony 16-35mm f/4.0

Naast het 12-24mm objectief maakt Albert ook veelvuldig gebruik van zijn 16-35mm lens. Deze compacte en lichte Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4 ZA OSS lens voldoet aan al uw groothoek zoombehoeften. De lens is ontworpen voor full frame FE-mount camera's, maar kan ook op APS-C E-mount camera's worden gebruikt.

Een constant f/4 maximaal diafragma biedt consistente prestaties over het gehele zoombereik. Zo kunt u inzoomen en herkaderen zonder de belichtingsinstellingen of scherptediepte te hoeven wijzigen. De Optical SteadyShot beeldstabilisatie compenseert camerabewegingen voor opnamen zonder ruis als u geen statief gebruikt. Dit is ideaal voor scherpe, heldere nachtscènes en slechte lichtomstandigheden. 

De optische constructie is voorzien van vijf asferische elementen, waaronder een groot AA diameter element en drie ED elementen. Deze verminderen chromatische aberraties over het gehele zoombereik en leveren een bijdrage aan een compacte totale form-factor. Een Carl Zeiss T* anti-reflecterende coating is toegepast op de lenselementen om lens flare en ghosting te minimaliseren en biedt verbeterd contrast, helderheid en kleurweergave.

Bekijk de Sony 16-35mm f/4.0

Terug naar de overzichtspagina